2010. május 14., péntek

Soumaintrain


Nem a tudatosság vezérelt, amikor ezt a sajtot vásároltam. Már vagy 10 perce álltam bambán a sajtpult előtt, gondterhelten tipródtam, hogy vajh' melyik sajtokat tegyem magamévá a hétre, de mivel a velem lévők nem annyira élvezték a sajtpult előtt történő ácsorgást (nem értem, miért, én imádom) és az eladó is egyre gyakrabban mosolygott rám, döntenem kellett.
Csak úgy találomra mutattam rá egy kerek barna sajtra, aminek aztán elővigyázatosságból csak a felét hoztam el. Nem volt túl nagy, nem volt túl szép, barnás kérge talán még kicsit visszataszítónak is hathat azok számára, akik nem vallanak nyíltan szerelmet egy darab sajtnak, de szerencsére az isteni gondviselés vezette kezemet, amikor rámutattam.
Azt, ott! Az eladó a szemembe nézett, méregetett egy darabig, mintha csak azon tűnődött volna, hogy vajon meg tudok-e birkózni egy ilyen profi játékossal. Úgy látszik, hogy végül megelőlegezte nekem a bizalmat mosolygott még egy utolsót és becsomagolta. Emigyen került hát egy darabka Bire sajt mellett egy fél Soumaintrain a szatyromba, majd az asztalra. Hazafelé, már a liftben éreztem: jó döntés volt.

A Soumaintrain Bourgogne régióból származik, Yonne-ból. Nyers, pasztőrözetlen tehéntejből készítik préselés nélkül. Illata átható, szagos, amely minden képzeletet felülmúló harmóniában van az ízével. Egyszerre sós és édes, erjedt és gyümölcsös. Kérge vékony, nem érezhető keménységű, állaga belül krémes, de nem nyúlós, szánkban jobban olvad, mint a vaj. Az egész olyan elképesztően álomszerű, tökéletes.

Sajttálban illik az utolsó darabok közé tenni, hiszen ő bizony nem hagyja magát elnyomni más sajtoktól (persze azért vannak kivételek), de még egy jó érett Cantal-tól sem, ellenben szinte garantált, hogy ha a Soumaintrain után kóstolunk mást, annak íze már nem nagyon lesz érezhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése